Nie zawsze teren, gdzie ma być wybudowana droga jest idealnie równy, a właściwie prawie nigdy tak nie jest, dlatego przed położeniem płyt betonowych czy wylaniem asfaltu konieczne jest przeprowadzenie niezbędnych prac ziemnych. Jeśli teren jest podmokły konieczne będzie jego odwodnienie czy osuszenie. W dzisiejszym poradniku przedstawimy jakie mamy możliwości w kwestii wykonania drogi na podmokłym terenie.

Po pierwsze: odwodnienie

droga dozajzdowaNa samym początku niezbędne będą prace związane z usunięciem nadmiaru wody, powodującej niespoistość gruntu. Można zbudować system hydrauliczny odprowadzający nadmiar wody do kolektora deszczowego. Jednak są to duże koszty i takie rozwiązania są stosowane w przypadku dróg miejskich czy autostrad. Pomocne są również przelewy burzowe, które zapobiegają cofaniu się wody z przepełnionych studzienek kanalizacyjnych. W przypadku niewielkich dróg dojazdowych najlepszym sposobem będzie odpompowanie nadmiaru wody powierzchniowej, a także stworzenie drenażu francuskiego, który jest tanim i skutecznym sposobem odprowadzania nadmiaru wody. Wystarczy do niego kruszec o odpowiedniej frakcji, a także geowłóknina, która stanowi swoisty lej przez który przedostaje się woda w głąb ziemi.

Po drugie: wyrównanie terenu

Kiedy już odwodnienie terenu zostanie wykonane trzeba wyrównać go pod budowę drogi. Tutaj sprawdzą się przede wszystkim walce drogowe, które skutecznie utwardzą powierzchnię. Wcześniej mogą przydać się również koparki i koparko-ładowarki, zwłaszcza, że pod podbudowę potrzebna będzie również warstwa piasku.

Po trzecie: wybór materiału na podbudowę

brama dojazdowaZanim wybierze się materiał wykończeniowy drogi, trzeba zadbać o odpowiednią podbudowę. Jak już wspomnieliśmy duże znaczenie będzie miało zastosowanie warstwy piasku, a kolejną warstwę może stanowić żwir. Potem można rozłożyć i utwardzić warstwę ziemi stosując do tego celu odpowiednie narzędzia. Utwardzenie ziemi przed położeniem płyt jest bardzo istotne. Dzięki temu można rozłożyć je równo, a dodatkowo woda opadowa nie będzie powodowała ich podnoszenia, a tym bardziej pękania. Zatem dwa etapy, czyli odwodnienie i podbudowa są kluczowe dla stworzenia trwałej drogi dojazdowej na podmokłym terenie, która będzie służyła przez wiele lat. W celu utwardzenia terenu można zastosować jeszcze geosiatkę do podłoża, która stanowi swego rodzaju stabilizację. W przypadku niespoistego gruntu sprawdzą się także elki betonowe, które sprawdzają się nie tylko w przypadku budowy dróg, ale również stabilizacji skarp.

Po czwarte: zastosowanie płyt betonowych lub dodatkowej warstwy żwiru

Końcowy etap jest już najprostszy jednak nie znaczy to, że i w tym miejscu nie będziemy mieć dylematu jaki materiał wybrać. Może sprawdzić się żwir, kostka brukowa, jak również płyty betonowe. Warstwa żwiru z czasem pod wpływem czynników zewnętrznych może tworzyć nierówności, zatem jeśli po drodze mają przejeżdżać ciężarówki, lepiej zdecydować się na odpowiedniej klasy kostkę brukową lub płyty betonowe. W przypadku kostki brukowej należy zdecydować się na możliwie najgrubszą, która pod wpływem naprężeń i nacisku nie będzie pękać. Powinna być to kostka granitowa odpowiedniej klasy, najlepiej o grubości 6-8 cm. Oczywiście najmniej pracochłonne będzie położenie płyt betonowych i takie rozwiązanie najbardziej rekomendujemy. Przede wszystkim płyta betonowa jest odporna na działanie wilgoci, a także zmiany temperatury, nawet te gwałtowne, dlatego nie będzie pękać i nawet wysoce eksploatowana droga będzie niezniszczona w tak trudnych trudnych warunkach. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest możliwość budowy drogi zarówno na stałe, jak i tymczasowo. Płyty można przenosić w inne miejsce, co niewątpliwie sprawdza się w przypadku dróg prowadzących na place budowy.

Również na podmokłym terenie prowadzone są inwestycje budowlane, gdyż współczesna technika pozwala na odwodnienie terenu czy wykonanie fundamentów poszerzonych, pogłębionych z zastosowaniem izolacji przeciwwilgociowej. Podobnie w przypadku dróg dojazdowych jest wiele metod pozwalających na przygotowanie terenu do ich budowy. Dzięki temu mogą być w pełni funkcjonalne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ