Budowa i aranżacje garażu nie należą do rzeczy najtańszych. Poza tym niemały wydatek stanowi sama brama garażowa. Jak wybrać taką aby posłużyła przez wiele lat? Czym się sugerować?

Bramy rozwieralne

Bramy rozwieralne, które do niedawna były bardzo popularne, obecnie instalowane są coraz rzadziej. Dzisiaj na rynku królują bramy uchylne czy segmentowe. Godne uwagi są też bramy rolowane, choć są one też dość drogie. Kluczem do sukcesu w każdym przypadku jest wybór odpowiedniego rozmiary. Klasyczny otwór wjazdowy do garażu z jednym stanowiskiem ma minimum 2,3 m szerokości oraz 2 m wysokości.

Klasyczne bramy rozwieralne mają skrzydła o szerokości od 1 do 1,5m. Jednak na zamówienie wykonać można też modele węższe czy szersze. Warto jednak pamiętać, że im skrzydła są większe, tym trudniejsze jest ich otwieranie i zamykanie.

Przed kupnem takiej bramy wystarczy zmierzyć wymiary samego otworu wjazdowego. Na otwieranie i zamykanie takiej bramy nie trzeba bowiem wiele miejsca.

Bramy uchylne

Bramy uchylne potrzebują zwykle więcej miejsca w samym garażu i przed nim. Przed budynkiem powinno znaleźć się minimum 50 centymetrów wolnej przestrzeni, choć najlepiej aby było to co najmniej 100 centymetrów. Brama tego typu chowa się pod sufitem. Dlatego też koniecznie trzeba zmierzyć odległość od górnej krawędzi otworu wjazdowego do stropu oraz odległość od bocznych krawędzi otworu do ścian.

Jeśli ten drugi wymiar wynosi mniej niż 20 cm to należy zakupić bramę z prowadnicami podwieszanymi pod sufitem. Taka brama przeznaczona jest do montażu w świetle otworu wjazdowego. Po otworzeniu zmniejsza ona wysokość garażu o 20 cm. Poza tym nieco zwęża sam wjazd do garażu, gdyż prowadnice montowane są do ścian ościeża. Większe światło wjazdu można uzyskać dzięki bramie uchylnej montowanej za otworem.

Bramy segmentowe

Klasyczne bramu segmentowe dostępne są w szerokościach od 2 do 5,5 metrów. Nieco mniejsze są bramy segmentowe boczne. Ich szerokość nie przekracza zwykle 3 metrów. Bramy tego typu montowane są za otworem, a więc do ich otwierania czy zamykania nie jest potrzebne miejsce przed garażem.

To bardzo ważne, gdy do garażu wjeżdża się wprost z ulicy. Jednak w przypadku zakupu napędu należy uwzględnić fakt, że szyna jezdna z siłownikiem potrzebuje dodatkowego miejsca pod sufitem i w garażu.

Bramy rolowane

Bramy tego typu zajmują zdecydowanie najmniej miejsca. Mają od 2 do 11 metrów szerokości i 9 metrów wysokości. Pomiędzy górną krawędzią otworu wjazdowego i stropem musi znaleźć się miejsce tylko na bęben bramy. Taka brama nie sprawdzi się więc w garażu, w którym nie ma wiele miejsca pod sufitem.

Poza tym bramy rolowane nie są zalecane w garażach o otworach wjazdowych o nietypowych kształtach. Przed zakupem trzeba zmierzyć wymiary otworu wjazdowego. W niektórych przypadkach bęben można zamontować na zewnątrz, ale musi się on wówczas znaleźć w specjalnej kasecie.

Garaż na dwa samochody

Garaże z dwoma stanowiskami są coraz popularniejszym rozwiązaniem. Taki garaż można zamknąć jedną dużą bramą lub dwoma mniejszymi. Kiedy garaż jest połączony z d domem i ogrzewany to lepszym rozwiązaniem jest montaż jednej bramy segmentowej, gdyż lepiej chroni ona przed stratami ciepła.

Jednak po otwarciu wpuszcza ona też więcej zimna do pomieszczenia. Koszt zakupu jednej bramy jest też niższy niż dwóch mniejszych. Chyba, że wybrana została brama uchylna. W takim wypadku wziąć też należy wygodę użytkowania. Duża brama niejednokrotnie jest bowiem ciężka i trudna do otwierania i zamykania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ